Prevenirea
și reducerea părăsirii timpurii a școlii pentru elevi din învățământul
preuniversitar obligatoriu, aparținând minorităților naționale din
România, asigurând accesul la un învățământ de calitate, prin
formarea/dezvoltarea competențelor de comunicare în limba română, pe
baza unor resurse de învățare moderne/atractive și a asigurării formării
continue unitare și specifice a personalului didactic. Prin învățământ
de calitate se vor avea în vedere respectarea următoarelor condiții:
Prin învățământ de calitate se vor avea în vedere respectarea următoarelor condiții:
- Îmbunătățirea
accesului la educație al copiilor și elevilor din unitățile de
învățământ cu predare in limbile minorităților naționale, prin
formarea/dezvoltarea competențelor de comunicare în limba română.
- Crearea
unui cadru pentru perfecționare a cadrelor didactice din mediul
preuniversitar, în vederea dobândirii de cunoștințe transversale și
crearea unui mediu de învățare propice pentru copii/elevi, în cadrul
unităților și secțiilor cu predare in limbile minorităilor naționale, în
scopul reducerii și prevenirii părăsirii timpurii a școlii, prin căi
formale și nonformale.
- Asigurarea măsurilor și intervențiilor de
sistem cu privire la învățarea limbii române de către toți
copiii/elevii care învață în unități de învățământ sau secții cu predare
in limbile minorităilor naționale, pentru prevenirea abandonului
școlar, respectiv în vederea îmbunătățirii șanselor de integrare a
absolvenților pe piața muncii, prin abordarea eficienta a predarii
limbii române în grupele și clasele cu predare în limbile minorităilor
naționale, la nivelul învământului preuniversitar.
I.
Promovarea unui proces instructiv-educativ centrat pe competențe, prin
elaborarea unor resurse educaționale, necesare cadrelor didactice care
predau la grupe sau clase de nivel preșcolar, primar, gimnazial/secundar
inferior, resurse care contribuie direct sau indirect la dezvoltarea
unor competențe de comunicare și înțelegere a limbii române de către
elevii aparținând minorităilor naționale. Acest obiectiv specific
răspunde politicilor naționale și europene privind dezvoltarea și
promovarea resurselor educaționale deschise. În cadrul proiectului se va
dezvolta o platformă de învățare, care va facilita accesul liber a
cadrelor didactice interesate la resursele educaționale realizate în
cadrul proiectului (ghiduri metodologice, auxiliare didactice, CDS-uri),
respectiv accesul copiilor și elevilor la auxiliare didactice și
CDS-uri interactive menite să determine creșterea interesului pentru
educație a acestora.
II. Formarea/dezvoltarea competențelor de
predare a limbii romane, pentru un număr de 6150 de cadre didactice,
încadrate în unități de învămăânt cu predare in limbile minorităilor
naționale, și pentru un număr de 40 de cadre didactice, încadrate în
unități de învățământ cu predare în limba română, care au în clase elevi
aparținând minorităilor naționale. În vederea atingerii obiectivului,
se propune:
● 3 programe de formare continuă pentru formarea formatorilor (online, în maniera sincron și asincron),
●
6 programe de formare continuă a cadrelor didactice care predau limba
română copiilor și elevilor aparținând minorităilor naționale, care
urmăresc formarea/dezvoltarea competențelor de predare a limbii române.
●
o programă de formare continuă a cadrelor didactice care predau la
secția română copiilor și elevilor aparținând minorităilor naționale.
I.
Pilotarea a 3 CDS-uri în 27 de clase cu un număr de 370 de elevi, va
contribui la asigurarea oportunităților egale pentru copiii în risc de
abandon școlar, formarea cadrelor didactice în aria dezvoltării de
măsuri de prevenire a absenteismului și abandonului școlar, pentru
copiii cu risc ridicat de abandon, dezvoltare de resurse și materiale
noi de învățare.